Odporność u dzieci – jak ją wspierać?

0
437
Odporność u dzieci

Jak dbać o odporność dziecka? Zadanie to – wbrew pozorom – wcale nie jest trudne. Dzięki kilku prostym działaniom możemy wspierać odporność naszych pociech na co dzień, w sposób zupełnie niezauważany i nieuciążliwy. Oto garść przydatnych informacji!

Sen i odpoczynek

Sen jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Istotna jest nie tylko jego długość, która powinna być dostosowana do wieku i indywidualnych predyspozycji, ale również jakość. O tę zaś możemy zadbać, codziennie przed snem wietrząc pokój dziecka, pilnując właściwej temperatury (w przedziale 18-20 st. C) oraz wilgotności (w granicach 40-60 %), zapewniając odpowiednie zaciemnienie.

Co równie istotne powinniśmy wprowadzić stałe codzienne rytuały, które pomogą dziecku szybko i łatwo zasnąć. Dopilnujmy także, aby dziecko nie korzystało przed snem z urządzeń elektronicznych, ponieważ emitowane przez nie światło pobudza i rozprasza.

Równie ważny jest odpoczynek w ciągu dnia. Dziecko powinno mieć chwilę tylko dla siebie, na swoje ulubione rozrywki i hobby, które pozwala zrelaksować się i odstresować. Zadbajmy o to, aby nasza pociecha nie była przemęczona nadmiarem obowiązków i rozmaitych aktywności pozalekcyjnych.

Ruch to zdrowie – także w domu!

Aktywność fizyczna wspiera odporność pod warunkiem, że jest regularna. Nie musi być intensywna, ale częsta i co najważniejsze – powinna sprawiać przyjemność. Bądźmy aktywni razem z dzieckiem, bawmy się z nim, aby nie miało poczucia, że jest to kolejny obowiązek, ale wspaniała forma wspólnego spędzania czasu.

Jeśli z różnych powodów wyjście z domu nie jest możliwe, pamiętajmy o tym, że w domowych warunkach również możemy być aktywni – nawet jeśli mamy do dyspozycji niewielką przestrzeń. Możemy urządzać najróżniejsze zawody, bawić się w berka, budować wymyślne tory przeszkód i wiele innych!

Dieta na odporność – smaczna i zdrowa

Czy dieta naprawdę na wpływ na odporność dla dzieci? Oczywiście, że tak! Nie tylko zresztą w przypadku dzieci, ale także nas samych. Jeżeli więc nasza dieta nie jest zbilansowana, podejmijmy wyzwanie i wspólnie zacznijmy odżywiać się zdrowo. To ważne, aby dziecko widziało, że również zwracamy uwagę na to, co trafia na nasz talerz. Bądźmy przykładem godnym naśladowania!

Warzywa, owoce, chude mięso, produkty pełnoziarniste, przetwory mleczne – to wszystko jest pyszne i zdrowe. Możemy wspólnie z dzieckiem tworzyć najwymyślniejsze kompozycje kulinarne i świetnie się przy tym bawić. Zadbajmy o to, aby dziecko nie sięgało po niezdrowe przekąski. Jeśli posiłki będą regularne, nie zdąży zgłodnieć i skusić się na coś, czego lepiej się wystrzegać.

Efektywne strategie radzenia sobie ze stresem

Długotrwały i intensywny stres nikomu nie służy. Dzieci doświadczają stresu na co dzień, ponieważ mają wiele obowiązków zarówno w szkole, jak i w domu. Do tego dochodzi wiele innych bodźców, które mogą wywoływać napięcie i negatywny nastrój. Stresu nie da się uniknąć i pozbyć całkowicie, ale możemy nauczyć dziecko obierać efektywne strategie radzenia sobie z nim.

Do owych strategii należy m.in. wspomniana już wyżej aktywność fizyczna. Warto wspierać dziecko i okazywać zrozumienie dla jego trosk, nawet jeśli nam wydają się błahe. Warto również zachęcać pociechę do tego, aby odkrywała swoje talenty, osiągała sukcesy w dziedzinach, które ją interesują. Warto też pokazać dziecku kilka technik relaksacyjnych jak np. ćwiczenia oddechowe.

Brudzimy się i… dbamy o higienę!

Dzieci uwielbiają się brudzić – w piasku, błocie, w wodzie i wszędzie, gdzie tylko jest taka możliwość. Pozwólmy im w aktywny sposób odkrywać świat. Jednocześnie jednak uczmy już od najmłodszych lat podstawowych zasad higieny. Pokażmy, że mycie zębów i rąk może być świetną zabawą, trwa naprawdę krótko i wcale nie jest nudne!

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Od wielu lat pasjonatka fitness, a od dwóch profesjonalna trenerka.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ