Zespół Aspergera – objawy u dzieci, nastolatków i dorosłych

0
379
Zespół Aspergera

Zespół Aspergera objawia się trudnościami w relacjach z innymi ludźmi – zaburzonymi kompetencjami komunikacyjnymi i społecznymi, niewłaściwymi wzorcami zachowań oraz nietypowymi zainteresowaniami i formami aktywności. Zarazem osoby z Aspergerem nie wykazują opóźnienia w rozwoju umysłowym. Poniżej przyglądamy się z bliska tematyce zespołu Aspergera – przybliżamy jego szczegółowe objawy występujące u pacjentów w różnym wieku.

Typowe i nietypowe objawy Aspergera 

Podstawowe objawy Aspergera dotyczą nieprawidłowego zachowania w sytuacjach społecznych. Dotknięte nim osoby są skupione na nietypowych tematach, niezwiązanych z aktualną sytuacją lub wydarzeniami. Może się wydawać, że bujają w obłokach lub celowo próbują zmienić temat rozmowy. W rzeczywistości jednak osoby z Aspergerem mają wyizolowane zainteresowania i są skłonni do ich eksponowania w nieadekwatnych sytuacjach. Odchylenia te przyjmują postać wzorca i mogą występować powtarzalnie. 

Pierwsze wyraźne objawy Aspergera występują w wieku szkolnym lub przed rozpoczęciem edukacji. Lekarze zgodnie twierdzą, że im szybciej uda się dokonać diagnozy, tym lepszych rezultatów można spodziewać się po wdrożeniu terapii. Wszelkie niepokojące sygnały powinny więc od razu skłonić rodziców do poszukiwania specjalistycznej pomocy. 

Objawy Aspergera w grupach wiekowych

W okresie od 2 do 3 roku życia, dzieci z Aspergerem mogą wykazywać ograniczony rozwój mowy, która może być przyspieszona lub dziwaczna. Może polegać na powtarzaniu dużej ilości słów lub dłuższych fragmentów. Ograniczone jest wykorzystanie mowy dla celów komunikacji. Przebieg zabawy u dzieci z Aspergerem jest dość ograniczony i nie występuje w nim odtwarzanie ról bądź typowe dla zdrowych dzieci naśladowanie dorosłych. 

W wieku przedszkolnym zespół Aspergera zaczyna się objawiać w sposób nasilony. Mogą pojawić się problemy w nawiązywaniu kontaktów społecznych, brak zainteresowania rówieśnikami lub nietypowe zachowania względem swojej grupy towarzyskiej. Podejmowane zabawy są dość ograniczone i odtwórcze: mają formę sprzątania, układania, segregowania. W tym okresie mogą też pojawić się specyficzne uzdolnienia – także intelektualne, związane na przykład ze zbyt wczesną nauką czytania lub bardzo dokładną pamięcią. 

W okresie szkolnym pojawiają się takie objawy jak ślepota społeczna, czyli ograniczona umiejętność rozumienia i utrzymywania relacji z innymi osobami. Zachowania osoby z Aspergerem mogą wydawać się egocentryczne lub skrajnie nietypowe. Z czasem może dojść do wykształcenia się prawidłowych zachowań, jednak często mają one formę naśladowania zachowania innych osób w określonej sytuacji. Mogą także występować zaburzenia ruchowe, ograniczona motoryka, trudności w koordynacji ruchowej, problemy w uprawianiu sportu. 

U nastolatków syndrom Aspergera staje się coraz bardziej widoczny. Problemy z nawiązywaniem relacji z innymi intensyfikują się, przez co postrzegane są jako dziwaczne lub niewychowane. Może dojść do wykluczenia środowiskowego, aktów przemocy lub żartów skierowanych w stronę osoby z Aspergerem.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

Od wielu lat pasjonatka fitness, a od dwóch profesjonalna trenerka.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ