Najważniejsze odżywki kulturystyczne

0
76

W takiej sytuacji, ćwiczący staje przed pytaniem: jakie konkretnie rodzaje suplementów są najważniejsze i mają największe znaczenie w zakresie wspomagania treningu kulturystycznego?

Jak doskonale wiadomo, naprawdę efektywne uprawianie kulturystyki najczęściej nie jest możliwe bez odpowiedniej suplementacji. Oczywiście, istnieją osoby posiadające zarówno odpowiednią ilość czasu, jak i środków finansowych, aby dostarczyć poddawanemu treningowi organizmowi wszystkich potrzebnych mu substancji razem z codzienną dietą. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się to jednak niemożliwe.

Białko i węglowodany

Odżywki dla sportowców zawierające białko oraz węglowodany są bardzo często uznawane za najważniejszy, fundamentalny wręcz element suplementacji kulturystycznej. Jest w tym sporo prawdy, ponieważ zwłaszcza w fazie budowania masy mięśniowej osiągane efekty pozostają w ścisłej zależności od podaży protein i węglowodanów, zarówno w postaci diety, jak i odżywek.

Białko(najczęściej w postaci izolatów lub hydrolizatów białka serwatkowego) odgrywa również ważną rolę w fazie redukcji, pozwalając zachować masę mięśniową, jednocześnie nie zwiekszając podaży węglowodanów oraz tłuszczy.

Aminokwasy

Kolejny integralny i właściwie niezbędny element suplementacji kulturystycznej to oczywiście aminokowasy. Chodzi tutaj przede wszystkim o aminokwasy egzogenne, takie jak bcaa lub EAA. Jaka jest właściwie rola odżywek zawierających BCAA (Branched Amino Acids) lub EAA(Esential Amino Acids)? Aminokwasy egzogenne działają przede wszystkim na zasadzie hamowania procesów katabolicznych zachodzących wewnątrz komórek mięśniowych. Dzięki temu uzyskujemy pośredni efekt anaboliczny, a także możliwość przeprowadzania częstszych i bardziej intensywnych sesji treningowych. O skuteczności suplementacji aminkowasami można bardzo łatwo się przekonać odstawiając je na okres 3-4 miesięcy. Szybko zauważymy, że trening nie jest tak efektywny, często mamy zakwasy a także wrażenie zmęczenia lub przeciążenia mięśni.

Kreatyna

Następy istotny supelement dla każdego adepta kulturystyki to kreatyna. Jest to substancja o działaniu typowo anabolicznym, czyli przyspieszającym procesy rozbudowy masy mięśniowej. Najpopularniejszą formą kreatyny jest monohydrat tej substancji. Popularnością cieszy się również druga z podstawowych form kreatyny, czyli jabłczan. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że na rynku są dostępne również zaawansowane chemicznie formy kreatyny, spośród których niektóre wykazują naprawdę skuteczną. W ofercie sklepów kulturystycznych znajdziemy także stacki kreatynowe, czyli odżywki zawierające kilka różnych form kreatyny, najczęściej z dodatkiem tauryny, beta-alaniny a czasami również magnezu oraz witaminy B6.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Kamila Adamska
Od wielu lat pasjonatka fitness, a od dwóch profesjonalna trenerka.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ