Jak przygotować się do sezonu

0
523

Przed nami kolejna runda sezonu piłkarskiego, dlatego każdy miłośnik gry powinien odpowiednio się do niego przygotować. Jest to istotne nie tylko za względu na efektywność dalszych treningów i całego sezonu, ale przede wszystkim na zdrowie zawodnika.

Zbliżające się wznowienie sezonu powinno nakłonić każdego gracza do przeglądu swojej garderoby. Jest to szczególnie ważne w przypadku zawodników, którzy wciąż się rozwijają, a ich rozmiar ulega z każdym sezonem zmianie. Tuż przed rozpoczęciem treningów każdy z nich musi odwiedzić sklep piłkarski i uzupełnić lub wymienić strój na nowy sezon.

Podstawy

Program w okresie przygotowawczym musi składać się z kilku elementów. Na podstawie wieloletnich obserwacji eksperci wyróżnili kilka najważniejszych z nich. Profesjonalne szkolenie (zarówno dla dzieci jak i dorosłych) musi opierać się na czterech filarach: przygotowaniu mentalnym, fizycznym, technicznym oraz taktycznym.

Zaniedbania

Te same obserwacje przyniosły również inne wnioski. Jednym z najbardziej zaniedbywanych aspektów dotyczących rozwoju piłkarzy jest przemyślane i profesjonalnie skonstruowane przygotowanie fizyczne. Dobrze rozpisany program treningowy ma kluczowe znaczenie dla kondycji zawodnika – bez solidnej kondycji nie można grać na wysokim poziomie. Niestety, pomiędzy Polską a Zachodem jest spora różnica dotycząca warstwy przygotowania fizycznego. W polskim systemie jest dużo do poprawy, a to z kolei wymaga dużych nakładów finansowych. Obecny program, jaki jest stosowany w klubach, nie jest dopasowany do potrzeb zawodników, zawłaszcza na płaszczyźnie biegowej.

Trening biegowy

Trening biegowy wymaga bardzo dobrego obuwia, najlepiej profesjonalnego. Niemal każdy sklep piłkarski posiada w sprzedaży markowe obuwie, które zapewnia stabilność i bezpieczeństwo, a także dobrą amortyzację wstrząsów. Trening biegowy wykonuje się w celu poprawy podstawowych zdolności piłkarzy w tym zakresie. Nalezą do nich: umiejętność szybkiej regeneracji po gwałtownych akcjach, zdolność do wykonywania akcji eksplozowych w ciągu całego meczu, poprawa jakości oraz zwiększenie ich ilości w ciągu 90 minut.

fun-3023031_1280

Trening siłowy

Trening siłowy w okresie przygotowawczym ma inne cele. Do najważniejszych z nich należą: rozwój wytrzymałości zawodników, ogólny rozwój, zwiększenie siły specjalnej (z głównym naciskiem na siłę eksplozową, czyli występującą w trakcie zrywu podczas akcji). Program jest szczegółowo przemyślany, zawiera odpowiednio skonstruowany układ ćwiczeń. Dobrze przeprowadzony trening siłowy może nawet zapobiegać poważniejszym kontuzjom, takim jak naderwanie mięśni, czy ścięgien.

Kiedy warto zastosować program

Programy zostały przygotowane na czas przygotowawczy do sezonu. Obejmują one sześć tygodni, które bezpośrednio poprzedzają początek ligowych rozrywek. Warto jednak pamiętać, że programy nie są przeznaczone dla młodych zawodników, którzy jeszcze nie zakończyli tzw. okresu przyspieszonego wzrostu. Zazwyczaj przyjmuje się, że chętny do treningów nie powinien mieć mniej niż 17 lat.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Od wielu lat pasjonatka fitness, a od dwóch profesjonalna trenerka.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ