Ile razy ćwiczyć w tygodniu?

0
345
trening

Treningi to bardzo ważna rzecz. Istotne jest to, aby nie były one zbyt duże jak i zbyt małe. Zbyt mały trening sprawia, że nie angażujemy wszystkich mięśni, a zbyt dużo treningu może doprowadzić do przemęczenia ciała. Co oczywiście może skutkować tym, że będziemy niechętni do kolejnych ćwiczeń. I tak źle oraz i tak niedobrze… Jak zatem trenować? Jak znaleźć złoty środek? Ile powinno być treningu, abyśmy byli zadowoleni z postępów w trenowaniu a aby nasze ciało rosło w piękne mięśnie?

Ilość treningów – od czego zależy?

Ilość treningów zależy od celu treningowego oraz tego, jakie fizyczne możliwości ma ten, kto trenuje. Najważniejsze jest jednak indywidualne ocenienie tego, jak powinna trenować dana osoba. Jesteśmy przecież bardzo różni. Mamy różną wydolność. Mamy różne cele ćwiczenia. O tym powinni wiedzieć trenerzy personalni. Nie powinni oni stosować tej samej miary do wszystkich ćwiczących. Dlatego przede wszystkim musimy postawić na trening indywidualny. Celem takiego treningu jest idealne dostosowanie ćwiczeń do ćwiczącego.

Różne treningi dla różnego doświadczenia

treningCzasami jest tak, że wzorujesz się na jakiejś sławnej osobie. Obserwujesz ją, widzisz ile trenuje i myślisz, że też byś tak chciał. Jednak nie bierzesz pod uwagę jednego – ta osoba ma zupełnie inne doświadczenie niż ty. Jest prawdopodobnie na wyższym stopniu zaawansowania. Doświadczenie jest bowiem niezmiernie istotne w tego rodzaju sportach nazywanych sylwetkowymi. Zwykle taka osoba sławna ma piękną sylwetkę a my już nie możemy doczekać się takiego samego rezultatu. Specjaliści od psychologii i neuromarketingu z pewnością nazwali by ten efekt działaniem neuronów lustrzanych, czyli tendencją do naśladownictwa. Warto być świadomym takich pułapek i wiedzieć, na co możemy sobie pozwolić. Ważne jest na początek skupienie się nie na kimś, ale na sobie, na obserwacji własnego ciała, na przykład własnych przyzwyczajeń żywieniowych oraz wydolnościowych. Dobrze jest taką obserwację przeprowadzić na przykład przez tydzień. Będziemy mogli później skutecznie dobrać plan treningowy podczas rozmowy z trenerem. Dobranie dobrego planu treningowego to bowiem solidna podstawa. Plan taki powinien być dopasowany do danej sylwetki.

Dlatego na przykład pięć sesji treningowych w ciągu tygodnia na początku treningów z pewnością nie jest dobrym pomysłem. Może wówczas dojść do kontuzji oraz rozczarowania własnymi wynikami. Będziemy zniechęceni i nie będziemy mieć zapału do dalszych ćwiczeń. Dlatego na początku należy wziąć pod uwagę swoje indywidualne predyspozycje. Dobrze jest poprosić znajomych, którzy ćwiczą, aby wprowadzili nas w treningi. Z przewodnikiem łatwo jest wgryźć się w tego rodzaju sport. A sport ten wymaga przecież dużo samozaparcia oraz cierpliwości. Najważniejsza jest więc świadomość tego, co chcemy osiągnąć.

Co jeszcze jest ważne podczas treningu?

Następną bardzo ważną rzeczą jest cel treningowy oraz okres. Treningi na masę mogą ograniczać się do jednego treningu na daną grupę. W ten sposób dajemy sobie czas na regenerację oraz rozwój. Dobrze jest uzupełniać swój plan treningowy aktywnością plenerową. Dotlenimy w ten sposób organizm. Nasze mięśnie dobrze przystosują się do obciążeń. Taką aktywnością plenerową jest na przykład szybki marsz. Może to być też jazda rowerem. Jeździć rowerem możemy na przykład dwa, cztery razy w tygodniu. Dzięki takiemu wzbogaceniu, nasz wysiłek na siłowni będzie bardziej skuteczny.

Do innego rodzaju treningów należą ćwiczenia wytrzymałościowe, ćwiczenia osób które chcą schudnąć lub podkreślić masę mięśniową poprzez rzeźbienie mięśni. Takie treningi są zdecydowanie bardziej intensywne oraz wszechstronne treningowo. Tutaj podstawą jest wzmocnienie oraz kształtowanie sylwetki. Takim treningiem jest na przykład crossfit, gdzie osoba trenująca jest skupiona na częstotliwości ćwiczeń i dopasowuje ćwiczenia do predyspozycji wytrzymałościowych. I tutaj bardzo dobrym uzupełnieniem takich ćwiczeń będzie jazda rowerem lub biegi przełajowe, które obciążają delikatnie kostkę.

Również treningi cardio nastawione na spalenie tkanki tłuszczowej dobrze jest łączyć z ćwiczeniami poprawiającymi wydolność w plenerze. Także dobrym pomysłem jest tutaj jazda na rowerze czy bieganie.

Pojawia się jednak pytanie – ile razy w tygodniu powinien odbywać się taki trening wytrzymałościowy? Odpowiedź jest związana z różnymi indywidualnymi elementami – wiekiem, wzrostem, wagą ciała czy predyspozycją zdrowotną oraz przygotowaniem psychofizycznym.

Takie treningi wytrzymałościowe wiążą się z dużym obciążeniem fizycznym. Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na wydolność. Jeśli chodzi o osobę początkującą, ważne jest trenowanie razem z trenerem. Idealna ilość treningów to 2 lub 3 razy w tygodniu z 5 lub 6 ćwiczeniami z odstępami czasowymi między ćwiczeniami. Każde ćwiczenie to ok. 30 sekund, po czym powinno nastąpić ok. 5 sekund przerwy. Potem powinniśmy powtórzyć ćwiczenie. Na jedno ćwiczenie powinny przypadać dwie lub trzy serie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ