Dieta bezglutenowa i bezmleczna

0
181
Dieta bezglutenowa i bezmleczna

Każdy z nas chyba słyszał o szkodliwości glutenu. Teraz modne jest wykluczenie z naszego jadłospisu wszystkiego, co wg. Powszechnej opinii uważane jest za szkodliwe, złe lub kaloryczne. Chyba każdy z nas rozmyślał o wpływie glutenu na jego zdrowie i samopoczucie. Gluten przede wszystkim występuje w zbożach. Zaraz za nimi jako szkodliwe wymieniane są mleko i przetwory mleczne, które również nie cieszą się obecnie pochlebną opinią.

Co jeśli wykluczymy z diety zarówno mleko jak i zboża? Czy będzie to dobra dieta? Jeśli tak, to kto na niej skorzysta?

Bez glutenu…czyli jak?

Gluten zawierają przede wszystkim wszelkie produkty zbożowe. Istnieją jednak naturalne produkty, których nie musimy się obawiać. Są to na przykład: kukurydza, ziemniaki, ryż, soja, proso, tapioka, gryka, amarantus, maniok, soczewica, wszystkie kolory fasoli, sago, sorgo, wszystkie orzechy, a także mięso, warzywa i owoce. Niestety, w związku z takimi dietetycznymi zakazami nasza dieta staje dość mocno wybiórcza i musimy zrezygnować z wielu produktów, takich jak: pszenica, żyto czy orkisz. Ale zachowajcie spoków! Obecnie na rynku bez większego problemu znajdziemy ogólnodostępne, specjalne produkty, które nie przekraczają w swoim składzie 20ppm glutenu. Dzięki temu dostają miano produktów bezglutenowych. Są one jednak droższe, ale ze względu na rosnącą popularność coraz szerzej dostępne i smakowo dopracowane.

Bez mleka…czyli jak?

Czyli dieta bez spożywania produktów pochodzenia mlecznego – a więc będzie to zarówno świeże mleko jak i produkty i przetwory mleczne, ( np. masło, kefir czy maślanka). W przypadku diety bezmlecznej cała reszta produktów takich jak pieczywo, jaja, owoce i warzywa są  jak najbardziej dozwolone.

Dieta bezglutenowa i bezmleczna

Kto nie je glutenu, a kto nie mleka?

Warto dodać, iż zarówno w jednym jak i w drugim przypadku stosowania diety, najważniejsze jest przestrzeganie zaleceń lekarskich. W przypadku eliminacji glutenu z diety największym powodem dla którego należy go odstawić jest zdiagnozowana celiakia. Jest to przewlekła choroba trzewna, związana z nietolerancją i nieprawidłowym przyswajaniem białek, które zawarte są w ziarnach zbóż np. pszenicy. Spożywanie glutenu w przypadku posiadania tego schorzenia wiąże się z następującymi uszkodzeniami błony śluzowej jelit.  Powoduje to zanik kosmków jelitowych, w skutek tego jelito przestaje prawidłowo spełniać swoje podstawowe funkcję. Objawy celiakii są niestety bardzo szerokie. Zaliczamy do nich między innymi bolesne i częste biegunki, niedobory wielu witamin, niedokrwistość z powodu braku odpowiedniej dawki wchłanianego żelaza.
W przypadku odstawienia produktów bezmlecznych najczęstszym powodem do rezygnacji będzie uczulenie na białka mleka lub na cukier mleczny, czyli laktozę. Dlatego też, oprócz oczywiście mleka krowiego należy zaprzestać spożywania produktów zawierających kazeinę, laktoalbuminę i laktoglobulinę. Objawy alergii są bardzo różne. Występują zarówno zmiany skórne jak i problemy jelitowo-żołądkowe. Zarówno w przypadku stwierdzonej nietolerancji jak i alergii niezbędna jest stała opieka lekarska, oraz wykonanie odpowiednich specjalistycznych badań lub przyjmowanie suplementów.

Dla kogo dieta bezmleczna czy bezglutenowa?

Najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy opisywana powyżej dieta będzie dobra dla każdego. Czy sprawdzi się nawet u osoby zdrowej, która nie posiada żadnego z wyżej opisanych objawów? Oczywiście, że my sami zdecydujemy o tym, co i jak jemy i jak. Nie mniej jednak, jeśli chcemy wyeliminować zarówno produkty zawierające gluten jak i produkty i półprodukty mleczne, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego chcemy to zrobić? i czy naprawdę jest to odpowiednia dieta dla naszego zdrowego organizmu? W takim przypadku najlepiej udać się po poradę do wykwalifikowanego dietetyka, który zapewni nam odpowiednią opiekę i zaleci prawidłowe żywienie, które dostarczy odpowiednią ilość witamin i stosowną dla nas kaloryczność posiłków. Tak duże ograniczenie lub całkowite wykluczenie produktów zawierających gluten czy mleko może spowodować spore niedobory czy nawet w skrajnych przypadkach – niedożywienie. W przypadku potwierdzonej badaniami celiakii lub zdiagnozowanej alergii na białka mleka, sprawa jest zdecydowanie prosta, bowiem od braku tych substancji w diecie zależy nasze zdrowie i samopoczucie. Jako, iż jest to typowa dieta eliminacyjna, przede wszystkim zalecane jestę spożywanie odpowiedniej ilości warzyw, które dostarczą nam witamin i błonnika, a także ryb i mięs. W niedoborach wspomogą nas również suplementy.

Jak wygląda dieta? Przykłady

Jest to niestety dieta wymagająca sporej pomysłowości, kreatywności i oczywiście sporego nakładu finansowego. Produkty roślinne, sojowe czy bezglutenowe nadal na naszym rynku są kilkukrotnie droższe od regularnych. Aby nasza dieta była urozmaicona, każdy przepis możemy modyfikować o dodatki, jednak cały czas zachowując przy tym podstawowe zasady i nakazy.

I tak oto na śniadanie dozwolone są np. omlety z jaj, kasza jaglana lub pasty rybne. Na obiad spożyć możemy pyszną nadziewaną cukinię (np. z komosą ryżową lub soczewicą), kurczaka z warzywami z woka, makaron bezglutenowy z pesto. Na kolację zaś zjedzmy sałatkę z czerwonej soczewicy czy sycącą zupę krem.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ